/ autor: ekopomp / 10.09.2019

Pompa do AdBlue®. Wymagania i rozwiązania

Nowe normy zapobiegające emisji szkodliwych zanieczyszczeń do atmosfery, zwłaszcza norma EURO 6, wymusiła na producentach silników wprowadzenie nowych rozwiązań celem zapobiegania zanieczyszczaniu środowiska. Jednym z rozwiązań są silniki wysokoprężne Diesla z wtryskiem AdBlue®.

Czym jest AdBlue®?

AdBlue® to 32,5% roztwór mocznika o wysokiej czystości, stosowany w branży motoryzacyjnej jako reduktor emisji szkodliwych gazów tlenku azotu. Związków bardzo toksycznych dla ludzi i środowiska. AdBlue® stosuje się w samochodach posiadających układ SCR – układ Selektywnej Redukcji Katalitycznej.

Redukcja emisji tlenków azotu za pomocą mocznika

SCR to dość skomplikowany układ, montowany w samochodzie za filtrem cząstek stałych DPF. Zbiera on informację o ilości tlenków azotu z zainstalowanych w pojeździe czujników. A za pomocą specjalnych algorytmów dozowana jest dawka AdBlue® do katalizatora SCR. Tam w procesie hydrolizy mocznik zostaje rozłożony na amoniak oraz dwutlenek węgla. Otrzymany w reakcji amoniak reaguje z tlenkami azotu, w wyniku czego powstaje nietoksyczny azot (główny składnik powietrza) oraz para wodna:

NH3 + NOx –> N2 + H2O

O ile działanie AdBlue® jest pożądane i korzystne dla środowiska, to problematyczne są jego właściwości chemiczno-fizyczne. AdBlue® ma silne działanie korozyjna, w zawiązku z tym należy zwrócić uwagę, by płyn nie miał styczności z metalowymi częściami samochodu. Problemem jest też charakterystyka temperaturowa – w temperaturze poniżej -5°C krzepnie, a w niższych zaczyna krystalizować i osadzać się w postaci kryształów na dnie zbiornika. Z tego powodu producenci AdBlue® zaczęli w okresach zimowych stosować zbiorniki z systemem podgrzewania. Niekorzystne są również zbyt wysokie temperatury, np. latem, w których to mocznik ulega rozkładowi. Jednak wszystkie wymienione ograniczenia nie są w stanie przesłonić największego plusa, jakim jest ochrona środowiska naturalnego. Przyjmuje się, że spalanie AdBlue® jest w granicach 5% zużycia oleju napędowego na 100 przejechanych kilometrów.

Największym odbiorcą płynu AdBlue® jest branża motoryzacyjna, rolnicza, transportowa oraz przemysł, gdzie wykorzystywane są silniki wysokoprężne. Ze względu na swoje właściwości AdBlue® wymaga specjalnych warunków magazynowania. Przechowuje się go w pojemnikach lub zbiornikach wykonanych z wysokogatunkowej stali kwasoodpornej lub tworzywa. A do napełniania lub opróżniania stosuje się specjalne pompy przystosowane do jego pompowania.

Jaką pompą tankować AdBlue®?

Ze względu na korozyjność AdBlue® konieczne jest stosowanie pomp w wykonaniu specjalnym, które umożliwiają jego tłoczenie. W zależności o potrzeb mogą to być pompy powierzchniowe lub zatapialne, pompy beczkowe lub mobilne stacje przeznaczone do transportu płynu AdBlue®. Z reguły pompy przeznaczone do pompowania AdBlue® wykonane są z tworzywa sztucznego lub wysokogatunkowej stali nierdzewnej.

ZUWA AdBlue®

Producent ZUWA oferuje serię pomp do pompowania AdBlue®. Seria obejmuje pompy powierzchniowe, mobilne stacje transportowe, stacje serwisowe oraz pompy ręczne. W ofercie urządzeń przeznaczonych do AdBlue® znajdują się  zbiorniki, instalacje cystern, stacje serwisowe oraz instalacje do uzupełniania i tankowania pojazdów handlowych i osobowych (płyn do wydechu spalinowego, DEF, mocznik, AUS-32). Pompy i zestawy przeznaczone do napełniania AdBlue®  zapewniają łatwe i bezpieczne napełnianie mocznikiem.

Pedrollo TOP multi-AD

Inne rozwiązanie oferuje włoski producent pomp Pedrollo. W tym celu rekomenduje on pompy wykonane z nowoczesnego materiału konstrukcyjnego – wzmocnionego włóknem szklanym technopolimeru. Materiał ten zapewnia wytrzymałość mechaniczną i odporność na korozję. Dzięki niewielkiej wadze – zaledwie 6 kg – pompy mogą być łatwo przenoszone z miejsca na miejsce. Seria Pedrollo TOP multi-AD jest odpowiednia do pompowania AdBlue® oraz różnych dodatków paliwowych: DEFF Diesel Exhaust Fluid, Arla 32 (Agente Redutor Liquido de Óxido de Nitrogênio Auto-motivo).

DAB AB Diver 6

Jeszcze innym rozwiazaniem jest seria pomp DAB AB Diver 6 zaprojektowana specjalnie do pompowania AdBlue®. Seria obejmuje 3 modele pomp różniące się wysokością tłoczenia oraz ilością wirników. Na ssaniu zastosowano sito ze stali nierdzewnej chroniące przed zanieczyszczeniami np. kryształkami mocznika. Dodatkowo, każda pompa wyposażona jest w automatyczny wyłącznik zatrzymujący pracę pompy po opróżnieniu zbiornika.