/ autor: ekopomp / 10.09.2019

Pompa do AdBlue®. Wymagania i rozwiązania

Nowe normy zapobiegające emisji szkodliwych zanieczyszczeń do atmosfery, zwłaszcza norma EURO 6, wymusiła na producentach silników wprowadzenie nowych rozwiązań celem zapobiegania zanieczyszczaniu środowiska. Jednym z rozwiązań są silniki wysokoprężne Diesla z wtryskiem AdBlue®. Właściwości fizyko-chemiczne AdBlue® wymagają zastosowania pomp, które gwarantują niezawodność, bezpieczny transport i dozowanie.

  1. Czym jest AdBlue®?
  2. Redukcja emisji tlenków azotu za pomocą mocznika
  3. Płyn AdBlue® – zastosowanie
  4. Jaką pompą tankować AdBlue®?
  5. Wykonanie materiałowe pompy AdBlue®
  6. Dostępne typy pomp AdBlue®

Czym jest AdBlue®?

AdBlue® to 32,5% roztwór mocznika o wysokiej czystości stosowany w branży motoryzacyjnej jako reduktor emisji szkodliwych gazów tlenku azotu – związków bardzo toksycznych dla ludzi i środowiska. AdBlue® stosuje się w samochodach posiadających układ SCR (Selektywnej Redukcji Katalitycznej).

Redukcja emisji tlenków azotu za pomocą mocznika

O ile działanie AdBlue® jest pożądane i korzystne dla środowiska, o tyle problematyczne są jego właściwości chemiczno-fizyczne. AdBlue® ma silne działanie korozyjne, w zawiązku z tym należy zwrócić uwagę, by płyn nie miał styczności z metalowymi częściami samochodu. Problemem jest też charakterystyka temperaturowa – w temperaturze poniżej -5°C krzepnie, a w niższych zaczyna krystalizować i osadzać się w postaci kryształów na dnie zbiornika. Z tego powodu producenci AdBlue® zaczęli w okresach zimowych stosować zbiorniki z systemem podgrzewania.

Niekorzystne są również zbyt wysokie temperatury, np. latem, w których to mocznik ulega rozkładowi. Jednak wszystkie wymienione ograniczenia nie są w stanie przesłonić największego plusa, jakim jest ochrona środowiska naturalnego. Przyjmuje się, że spalanie AdBlue® jest w granicach 5% zużycia oleju napędowego na 100 przejechanych kilometrów.

Płyn AdBlue® – zastosowanie

Największym odbiorcą płynu AdBlue® jest branża motoryzacyjna, rolnicza, transportowa oraz przemysł, gdzie wykorzystywane są silniki wysokoprężne. Ze względu na swoje właściwości AdBlue® wymaga specjalnych warunków magazynowania. Przechowuje się go w pojemnikach lub zbiornikach wykonanych z wysokogatunkowej stali kwasoodpornej lub tworzywa. A do napełniania lub opróżniania stosuje się specjalne pompy AdBlue® przystosowane do jego pompowania.

Jaką pompą tankować AdBlue®?

Z uwagi na główne składniki AdBlue®, którymi są mocznik oraz woda demineralizowana, podczas kontaktu pompowanej cieczy z elementami pompy może dochodzić do pewnych reakcji korozyjnych lub utleniających. Dlatego dla tego specyficznego medium wymagane są odpowiednie wykonania pomp i całego dodatkowego osprzętu. W szczególności chodzi tu o maksymalne ograniczenie elementów wykonanych z metalu, z którymi może mieć kontakt AdBlue® podczas pompowania.

Zdecydowana większość proponowanych rozwiązań opiera się na pompach wykonanych z tworzywa sztucznego. W mniejszym stopniu dostępne są również pompy AdBlue® z wysokiej jakości stali kwasoodpornej.

W zależności od potrzeb, na rynku dostępne są pojedyncze pompy dedykowane do pompowania AdBlue® lub kompletne systemy dystrybucyjne czy przeładunkowe, oferujące dodatkowy osprzęt i armaturę taką jak węże tłoczne, pistolety nalewcze lub liczniki przepływu.

Wykonanie materiałowe pompy AdBlue®

Wspomniane wcześniej materiały stosowane w pompach AdBlue® to przede wszystkim tworzywa sztuczne takie jak Technopolimer (włókno szklane pokryte żywicą epoksydową), które charakteryzuje się wysoką odpornością na zużycie oraz wszechstronną odpornością chemiczną na kontakt z różnymi cieczami.

Noryl to również materiał stosowany w pompach specjalnego przeznaczenia (tzw. Politlenek fenylenu) – wyróżnia się wytrzymałością mechaniczną oraz stabilnością wymiarową przy zmianach temperaturowych, a także szeroką odpornością chemiczną. Z tej uwagi stosowany jest głównie jako materiał z którego wykonywane są wirniki w pompach AdBlue®

W pewnego rodzaju pompach AdBlue® szeroko stosowany jest także polipropylen jako podstawowy materiał, z którego wykonany jest korpus pompy.

Do uszczelnienia pompy AdBlue® zazwyczaj wykorzystywane są elastomery EPDM lub Viton, które oprócz szerokiego zakresu odporności temperaturowej, posiadają również dużą odporność chemiczną.

Dostępne typy pomp AdBlue®

W kwestii konstrukcji pomp do AdBlue® w zależności od potrzeb i rodzaju samej instalacji dostępne są pompy zatapialne, powierzchniowe pompy wirowe lub pompy membranowe z napędem elektrycznym lub pneumatycznym. Dodatkowo na rynku występują również pompy beczkowe oraz dozujące.

Czołowymi producentami zapewniającymi dedykowane produkty do przeładunku i dystrybucji cieczy AdBlue® są takie marki jak ZUWA i PIUSI oferujące zarówno pompy, jak i kompletne zestawy dystrybucyjne do montażu na beczkach, paletopojemnikach lub jako osobne dystrybutory stacjonarne. Pompy do AdBlue® znajdziemy również w ofercie producentów Pedrollo i DAB. W zakresie pomp membranowych z zasilaniem na sprężone powietrze do pompowania produktów na bazie mocznika odpowiednie produkty dostępne są u producentów SandPiper, DEBEM lub ARO.